22 فروردين 1400

نشریه دانشجویی

ماهنامه الکترونیکی فجر

                                 

 

شماره 1-12 بهمن ماه 1399

صاحب امتیاز  :  معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد صحنه

مدیر مسئول :کبری کشوری

دبیر نشریه :  مهسا باقری

هیات تحریریه

آدرس سایت : http://sahnehiau.ac.ir/

 

 

حدود پنجاه سال است که دانشگاه داریم ولی چون خیانت کرده اند رشد نکرده تمام انسان ها و نیروی انسانی ما را از بین برده اند.

 

کلام امام در دوازدهم بهمن سال پنجاه وهفت

 

 فهرست

  • سخن اول
  • دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه "آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
  • سوال از شما پاسخ از ما، سوالات متداول آموزشی
  • گام دوم انقلاب
  • امام و استکبارجهانی

 

سخن اول:

خداوند متعال به قلم وآنچه قلم می نویسد وبر عرصه صفحه نمود می یابد سوگند یاد می کند .دلیل اهمیت قلم همان سوگندی است که خداوند بر انسان عرصه می  نماید تا از دریای خروشان علم که به بشریت عنایت نموده،آدمیان را به تکامل برساند.و انسان مجال یابد علم خویش را بر جریده ی روزگار ثبت وانچه را زکات دانش اوست بر همنوعان خویش ارزانی دارد وکام تشنگان دانایی را از چشمه ی بیکران علم ومعونیت سیر آب نماید.

خوشحالیم که با تلاش فرهیختگان دانشجو وبه برکت دهه ی فجر انقلاب اسلامی اولین نشریه  ی دانشجویی واحد  بر عرصه ی فضای مجازی قدم نهاد تا ندای عالمیت و عقلانیت  نسل جوان را در فضای مقدس فرهنگی عطرآگین نماید.امید است همه ی دانشجویان و اساتید بزرگوار وفرهیخته ما را در این عرصه یاری نمایند

 

معاونت  دانشجویی فرهنگی

  

 

دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه "آموزش عالی، تحقیقات و فناوری"

 

حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری در چهار دهه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌های بسیاری داشته که بر این اساس دستاوردهای چشمگیری در این حوزه بدست آمده است:

پس از انقلاب اسلامی بر خلاف گذشته، محیط دانشگاه دارای روحیه خودباوری و اعتماد به نفس در تولید علم گردید و توان پاسخگویی به مشکلات و مسائل مختلف در کشور را پدید آورد که در تحلیل افکار عمومی امری مقدس تلقی می شود..

دانش آموختگان دانشگاه‌های ایران به دلیل سطح بالای علمی همواره مورد توجه برجسته‌ترین دانشگاه‌های جهانی بوده و همواره از جانب مراکز علمی، پژوهشی و فناوری معتبر در دنیا دعوت به همکاری می‌گردند.

انقلاب اسلامی موجب رشد و شکوفایی استعدادها و نقش آفرینی دانشجویان و دانشگاهیان در فضای علمی کشور گردیده به طوری که بسیاری از تحولات بزرگ بعد از انقلاب با محوریت دانشجویان به انجام رسید.

انقلاب اسلامی ساختارهایی را به وجود آورد تا دانشجویان بتوانند در حوزه مختلف فرهنگی و اجتماعی فعالیت داشته باشند.

انقلاب اسلامی در حوزه علوم انسانی افقی نو ایجاد کرد و تولیدات مکتوب فاخر حتی در سطح نظریه پردازی ایجاد نموده است و زمینه ساز شکل گیری جریان معرفتی در حوزه علوم انسانی اسلامی بوده است.

۲۴ برابر شدن نرخ پوشش تحصیلی آموزش عالی و افزایش از ۱۷۵۶۷۵ نفر در سال ۱۳۵۷ به بیش از ۴۸۰۰۰۰۰ هزار نفر

افزایش ۹۵ برابری دانشجویان دکتری از ۱۲۵۵ نفر در سال ۵۷ به بیش از ۱۲۰ هزار نفر

۱۲.۵ برابر شدن اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها از ۷۲۳۱ نفر در سال ۱۳۵۷ به حدود ۹۰ هزار نفر

دانشمند ایرانی پس از انقلاب در جمع ۱ % دانشمندان برتر جهان قرار دارند.

رشد ۱۷ برابری تعداد زنان هیأت علمی در دانشگاه‌ها نسبت به قبل از انقلاب اسلامی به طوری که در سال ۵۷، ۱.۴ درصد و در سال ۹9، 3۴ درصد از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها بوده است.

تعداد دانش آموختگان زن از ۶ درصد در سال ۵۷ به ۴۵ درصد رسیده است و هم اکنون ۲۲.۷ درصد از زنان ایرانی دارای تحصیلات تکمیلی هستند.

ایران از لحاظ تعداد مهندس رتبه سوم جهان است.

انقلاب اسلامی ایران کشوری با اکثریت غیر تحصیلکرده را به رتبه ۱۵ علمی جهان و رتبه اول جهان اسلام رساند.

با ۱۸ برابر شدن سهم ایران در تولید علم جهان سهم ایران در این شاخص به ۲ درصد رسیده است.

کسب رتبه ۲۱ جهان در مقالات علمی کیفی پر استناد جهان از افتخارات نظام علمی جمهوری اسلامی می‌باشد.

با ۶۸ برابر شدن مقالات چاپ شده بین المللی از ۶۶۹ مقاله به حدود ۵۳ هزار مقاله رسیده است.

بر اساس آخرین گزارش مؤسسه لایدن ۲۳ دانشگاه ایران در زمره ۱ درصد دانشگاه‌های برتر جهان هستند.

۵۳ برابر شدن نشریات علمی پژوهشی از ۲۰ نشریه در سال ۵۷ به ۱۰۹۴ نشریه رسیده است.

۱۰ برابر شدن تعداد دانشگاه‌ها بطوری که از ۲۳۲ دانشگاه به ۲۴۶۸ دانشگاه رسیده است.

عدالت توزیعی دانشگاه‌های کشور در جهان کم نظیر است و مراکز دانشگاهی که قبل از انقلاب در شهرهای بزرگ متمرکز بودن به دوردست‌ترین و محروم‌ترین مناطق مرزی نیز گسترش پیدا کرد

 

تعداد مؤسسه پژوهشی دارای مجوز اصولی قطعی و آزمایشی نسبت به پیش از انقلاب اسلامی حدوداً ۹ برابر شده به طوری که از تعداد ۸۳ مؤسسه در سال ۱۳۵۷ به تعداد ۶۸۶ رسیده است.

تعداد انجمن‌های علمی نسبت به پیش از انقلاب حدوداً 20برابرشده  و از 78 مورد به مورد رسیده است

تعداد اندک آزمایشگاه‌های مراکز علمی کشور در سال ۵۷ به ده ها هزارارتقاء یافته است.

انقلاب اسلامی از نظر ایجاد بسترهای فناوری محور، متناسب با روند جهانی موفقیت‌های شگرفی داشته است بطوریکه تعدادمراکز رشد در دانشگاه‌ها به تعداد ۱۷۹ رسیده است.

یکی از بسترهای نوین ایجاد شده در دانشگاه‌ها پس از انقلاب اسلامی پارک‌های علم و فناوری بوده و هم اکنون تعداد این پارک‌ها به تعداد 105پارک علم وفناوری رسیده است.

تعداد واحدهای فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد به تعداد ۴۷۱۶ واحد رسیده است

تأسیس شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری به عنوان راهبرد نوین اقتصادی کشور، بطوری که تعداد این مراکز به بیش از ۳۷۰۰ شرکت رسیده است.

میزان صادرات دانش بنیان توسط پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در سال ۲۰۱۶ به میزان ۲۳۱.۴۴ میلیون دلار گردیده (به صورت مطلق سالیانه) و در ۳ سال اخیر بیش از ۵۱۰ میلیون دلار صادرات محصولات دانش بنیان به ثبت رسیده است.

تعداد مراکز کارآفرینی و نوآوری در کلیه مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری دولتی به تعداد ۱۳۰ مورد در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

  • از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه دانشگاهی ایجاد فضای بانشاط برای اندیشه ورزی و فعالیت دانشجویان در قالب‌های مختلف بوده است به طوری که تنها در سال ۱۳۹۵ تعداد ۳۰۵ تشکل و تعداد ۳۴۰۷ کانون فرهنگی در دانشگاه‌های کشور فعالیت داشته‌اند در این زمینه تعداد نشریات دانشجویی نیز به تعداد ۵۰۸۶ مورد رسیده است
  •  
  • حضور سالانه بیش از صد هزار دانشجو در اردوهای راهیان نور در راستای تحکیم میثاق با شهدای انقلاب
  • یکی از رویش‌های فرهنگی پس از انقلاب اسلامی تقویت نگاه جهادی به منظور خدمت رسانی به محرومین و مستضعفین بوده است به طوری که تنها در سال ۹۶ حدود ۴۴ هزار دانشجو در ۴۵۰۰ روستا مشغول به خدمت رسانی بوده‌اند.
  • حضور بیش از ۵۰ هزار نفری دانشجویان در مراسم پیاده روی اربعین.
  • یکی از رویش‌های معنوی پس از انقلاب اسلامی حضور پرشور و بانشاط دانشگاهیان در مراسم اعتکاف بوده است بهطوریکه در بیش از ۲۰۰ دانشگاه کشور هر ساله بیش از ۱۵۰ هزار نفر از دانشجویان در این مراسم معنوی شرکت می‌کنند.
  • جمهوری اسلامی ایران با ایجاد پایگاه ISC، سومین نظام استنادی جهان را بنیانگذاری کرده‌است.
  • جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از انقلاب در جهت بهره گیری از دستاوردهای علمی بین المللی هزاران فرصت مطالعاتی و تحقیقاتی برای پژوهشگران و اساتید ایجاد نموده و تنها در سال ۹۵ بیش از ۲۳۵ پروژه مشترک مابین دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور تعریف کرده است.
  • هم اکنون بیش از ۳۴ هزار دانشجوی غیر ایرانی (بورس و غیر بورس) در داخل کشور مشغول به تحصیل می‌باشند.
  • دانش پزشکی در جمهوری اسلامی ایران خصوصاً در حوزه‌هایی چون سلول‌های بنیادین، ترمیم ضایعات نخاعی، تولید داروهای راهبردی، شبیه‌سازی حیوانات و… پیشرفت‌های چشمگیری داشته و توانسته رتبه نخست منطقه در تولیدات علمی پزشکی و رتبه ۱۷ جهانی را به خود اختصاص دهد.
  • جمهوری اسلامی پس از انقلاب با انتشار ۸ هزار و ۷۹۱ مقاله توانسته است رتبه چهارم جهانی در عرصه نانو را از آن خود کند، ضمن آنکه ایران همچنین با تولید ۴۰ درصد علم نانو بیشترین سهم تولید این علم را در میان کشورهای اسلامی دارد. در حوزه صادرات نیز محصولات دانش بنیان مبتنی بر نانو به ۴۷ کشور صادر می‌شود.
  • جمهوری اسلامی ایران جز ۱۲ کشور دارای چرخه کامل فناوری فضایی می‌باشد که در حوزه ماهواره، ایستگاه زمینی، پرتابگر و استفاده از شبکه ماهواره‌ای فعالیت می‌کنند

 

  • به‌رغم همه تحریم‌ها و تهدیدها، جمهوری اسلامی ایران با تلاش‌ها و مجاهدت‌های جوانان و متخصصین خود، از نظر دانش علمی و فناوری هسته‌ای در ردیف ۵ کشور پیشرفته جهان قرار گرفته است.
  • پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در حوزه زیست فناوری نیز در سال‌های پس از انقلاب چشمگیر بوده و در این عرصه در منطقه رتبه نخست و در جهان رتبه ۱۳ را به خود اختصاص داده است.
  • در زمینه فناوری و تحقیقات سلول‌های بنیادی جمهوری اسلامی ایران رتبه ۱۵ جهانی و رتبه اول منطقه را در اختیار دارد.
  • شتاب رشد علمی ایران بر اساس تمامی گزارش‌های مؤسسات سنجش علمی رتبه نخست جهان را دارا می‌باشد.

 

 

سوالات متداول آموزشی(سوال از شما پاسخ از ما)

کاردانی و کارشناسی وکارشناسی ارشد ناپیوسته

1-    دوره کاردانی پیوسته چیست؟

این مقطع مربوط به دارندگان دیپلم¬های سه ساله فنی و حرفه ای و کارودانش می¬باشد.

تذکر 1- پذیرش دارندگان دیپلم های سه ساله نظری ، نظام قدیم و پیش دانشگاهی با گذراندن 12 واحد دروس جبرانی در این مقطع در رشته مورد تقاضا بلامانع است.

تذکر 2- دارندگان دیپلم های سه ساله( فنی و حرفه ای و کارودانش) که با رشته مورد پذیرش نامتجانس می باشد ملزم به گذراندن 16 واحد دروس جبرانی در رشته مورد تقاضا می باشند.

2 -دوره  کارشناسی پیوسته چیست؟

این مقطع مربوط به دارندگان مدرک پیش دانشگاهی می باشد.

تذکر - دارندگان مدرک پیش دانشگاهی می توانند در هر رشته مورد تقاضا در این مقطع ثبت نام نمایند.

3 -دوره ( مقطع ) کارشناسی نا پیوسته چیست؟

این مقطع مربوط به دارندگان مدرک فوق دیپلم (کاردانی) می باشد و دارندگان مدرک کاردانی می توانند در هر رشته مورد تقاضا در این مقطع ثبت نام نمایند.

4. حداکثر واحد انتخابی در هر ترم (کاردانی و کارشناسی) چگونه است؟

دانشجویانی که میانگین ترمی آنها کمتر از 12 می باشد(مشروط ) مجاز به انتخاب حداکثر 14 واحد درسی در نیمسال بعد می باشند.

دانشجویانی که میانگین ترمی آنها بین 12 تا 99 /16باشد مجاز به انتخاب حداکثر 20 واحد درسی در نیمسال بعدمی باشند.

دانشجویانی که میانگین ترمی آنها 17 و بالاتر باشد مجاز به انتخاب حداکثر 24 واحد درسی در نیمسال بعد می باشند.

تبصره: دانشجویان ترم آخر حتی در صورت مشروطی در ترم قبل ، مجاز به انتخاب حداکثر 24 واحد درسی در نیمسال بعد می باشند.

اخذ دروس وصایا و روخوانی قرآن کریم علاوه بر تعداد واحد های فوق الذکر در نیمسال بلا مانع است.

5 -حداقل واحد انتخابی در هرترم(کاردانی و کارشناسی)چگونه است؟

دانشجو موظف به اخذ حداقل 12 واحد (با احتساب وصایا و روخوانی قرآن)می باشد.

6 - شرایط اخذ دروس پیشنیاز وابسته چگونه است؟

در صورتی که دانشجو از یک درس پیشنیاز نمره قبولی نیاورد یا پس از شرکت در کلاسها در امتحان شرکت ننماید مجاز است درس پیشنیاز را به همراه درس وابسته به صورت همزمان اخذ نماید.

7 -حداکثرسنوات مجاز تحصیلی برای هر مقطع را مشخص کنید؟

طبق بخشنامه آموزشی حداکثر سنوات تحصیلی در مقطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته و همچنین کارشناسی ناپیوسته وکارشناسی ارشد دو ونیم سال(5 ترم) و برای کارشناسی پیوسته 5 سال (10 ترم) می باشد .

در ضمن میزان سنوات دانشجویان مشمول ، با توجه به مقررات نظام وظیفه تصمیم گیری می شود.

8 - معادلسازی دروس به چه صورت می باشد؟

در صورتی که دانشجو قبل ازورود به تحصیلات دانشگاه دروسی را دردانشگاه آزاد اسلامی و یا مؤسسه آموزش عالی دیگری که مورد تأییدوزارت فرهنگ و آموزش عالی باشد گذرانده باشد،می تواند دروسی را که از نظر سر فصل و محتوی حداقل 80% تشابه به سر فصل داشته باشد و تعداد واحد درسی مشابه ای را داشته باشد را معادلسازی نماید . لازم به ذکر است نمره درس مورد نظر برای مقطع کاردانی و کارشناسی نباید از 12کمتر باشد .

9- اخذ مرخصی تحصیلی دانشجو به چه صورت است؟

دانشجویان دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در طول تحصیل مجازبه اخذ2ترم طبق آیین نامه و1 ترم در موارد خاص ودانشجویان دوره کارشناسی پیوسته در طول تحصیل مجازبه اخذ 4 ترم طبق آیین نامه و 2ترم در مواردخاص استفاده از مرخصی هستند.

10 - تعداد واحد درسی مجاز جهت انتخاب دوره تابستان چگونه است؟

حداکثرواحد های انتخابی مجاز برای دوره تابستان برای مقطع کاردانی و کارشناسی10 واحد وبرای ممتازین و فارغ التحصیلان 12 واحد درسی می باشد.

11 -تفاوت کاردانی پیوسته و ناپیوسته در چیست؟

کاردانی پیوسته شامل دانش آموختگانی است که بدون گذراندن دوره پیش دانشگاهی وارد دوره کاردانی شده باشند .

کاردانی ناپیوسته شامل دانش آموختگان که پس از گذراندن دوره پیش دانشگاهی وارد دوره کاردانی شده باشند

-12 چنانچه دانشجوئی 2 درس هم نیاز را با هم اخذ نماید و یکی از آنها را نگذراند،وضعیت درس دیگر چگونه است؟

مردودی در یکی از دروس هم نیاز باعث حذف درس دیگر نمی شود ویا به عبارتی نمرات دروس همنیاز مستقل از هم میباشد ولی این دروس هنگام اخذ باید هم زمان اخذ گردند.

13 -شرایط اخذ دروس معرفی به استاد چگونه است؟

در صورتی که دانشجو کلیه دروس دوره را با موفقیت بگذراند و حداکثر 4 واحد درسی باقیمانده باشد می تواند درس یادروس مورد نظر را خارج از تقویم دانشگاهی از طریق ارجاع به استاد بگذراند .

اخذ دروس وصایا و روخوانی قرآن کریم علاوه بر تعداد واحد های فوق الذکر درمعرفی به استاد بلا مانع است.

14 - تغییر رشته در دانشگاه آزاد چگونه است؟

 تغییر رشته تحصیلی صرفاً با شرکت در آزمون مجدد یا ثبت نام در بدون آزمون از طریق سایت (www.azmoon.org( امکان پذیر می باشد.

15 -چگونه دانشجو میتواند از وضعیت تحصیلی خود ،واحدهای گذرانده و واحدهای باقیمانده مطلع گردد؟

هردانشجو موظف است بعد از پایان هر ترم وضعیت نمرات خود را از طریق سایت بررسی نماید و در صورت تمایل ضمن اخذ کارنامه کلی از سایت به چک آن با سیلابس دروس خود از تعداد واحد های گذرانده و باقیمانده مطلع گرددو در صورت داشتن هرگونه سوال در این رابطه به کارشناس آموزش یامدیر گروه آموزشی مربوطه مراجعه نمایند.

16-در صورتی که دانشجو نسبت به نمره اعلام شده پایان ترم اعتراض داشته باشد چگونه پیگیری نماید؟

هر دانشجو در صورتی که نسبت به نمره اعلام شده خود اعتراض دارد می تواند حداکثر یک هفته بعد از اعلام نمره،اعتراض خودرا از طریق سایت اعلام نماید.

17- در خصوص اقدامات دانشجو برای شرکت در امتحانات توضیح دهید؟

هر دانشجو موظف است بر اساس اطلاعیه اعلام شده از طرف آموزش قبل از شروع امتحانات نسبت به در یافت کارت ورود به جلسه اقدام نماید بدیهی است داشتن کارت ورود به جلسه در جلسه امتحان الزامی است.ضمناً هر دانشجو بعد از حضور در جلسه امتحان موظف به امضاء لیست حضور و غیاب می باشد در غیر این صورت دانشجو غایب محسوب می شود .

18 - شرایط اخراجی دانشجو را شرح دهید؟

دانشجویان در صورت مشروطی بیش از حد و یا اتمام سنوات آموزشی از دانشگاه اخراج می گردند.

19 - نحوه اخذ گواهی اشتغال به تحصیل چگونه است؟

گرفتن گواهی اشتغال به تحصیل تنها از طریق درخواست حضوری به دفتر خدمات آموزشی دانشکده امکان پذیر می باشد .

20 - در مورد ماده 55 توضیح دهید؟

در مواردي كه واحد دانشگاهي مبدأ نتواند بعضي از دروس الزامي دوره را در يك نيمسال معين عرضه نمايد ، دانشجو مي تواند باصلاحديد واحد دانشگاهي مبدأ وموافقت واحد دانشگاهي مقصد فقط براي يكبار در طول دوره تحصيل ،كمتر از حداقل واحدهاي درسي مجاز تعيين شده ( 11 واحد براي تمام وقت ها و 9 واحد براي پاره وقت) در يك نيمسال را در واحد يا واحدهاي ديگر دانشگاهي بگذراند.

21 -رعایت پیشنیاز دروس بر عهده چه کسی است؟

با توجه به اینکه چارت درسی هر رشته در اختیار دانشجو قرار می گیرد رعایت این قضیه بر عهده خود دانشجو است در ضمن عدم پیشنیاز در ترم آخر در صورتی که 24 واحد باقیمانده داشته باشد بلامانع است. 

22 -کدام گروه پذیرفته شدگان می توانند در مقطع کارشناسی پیوسته ثبت نام نمایند؟

پاسخ: دانشجویان دارای مدرک پایه دیپلم نظام قدیم یا پایان پیش دانشگاهی یا فوق دیپلم پیوسته می توانند در مقطع کارشناسی پیوسته ثبت نام نمایند

23 -در مورد دروس پيشنياز دانشگاهي توضيح دهيد؟

دانشجويان دوره هاي کارشناسي پيوسته و کارداني ناپيوسته با توجه به نمره خام بعضي از دروس آزمون که کمتر از 3/33٪ باشد ملزم به اخذ و گذراندن دروس پيشنياز دانشگاهي بسته به نوع رشته تحصيلي خود مي باشند اخذ دروس پيشنياز در سال اول تحصيلي الزامي است. لازم به ذکر است دروس پيشنياز دانشگاهي از نظر سرفصل پيشنياز دروس همنام خود نمي باشند

24 -آیا امکان معاف شدن از درس پیشنیاز وجود دارد؟

خیر

25 -سنوات مجاز ادامه تحصیل برای مشمولین نظام وظیفه چند ترم است؟

کاردانی و کارشناسی ناپیوسته 5 ترم

کارشناسی پیوسته 10 ترم

26-در صورت پایان سنوات فوق الذکر وضعیت تحصیلی دانشجو چگونه خواهد بود؟

تنها در صورتی دانشجوی مشمول حق ادامه تحصیل را خواهد داشت که موارد در کمیسیون موارد خاص واحد مطرح شود و با نظام وظیفه جهت اخذ مجوز مکاتبه شود.

27 -آیا امکان معادلسازی از مقطع پایین تر (کاردانی) به مقطع بالاتر (کارشناسی ناپیوسته) وجود دارد؟

خیر

28 -در خواست حذف کلیه واحدهای انتخابی در یک نیمسال به چه صورت است؟

تنها در صورتی مجاز است که دانشجو طبق نظر شورای آموزشی قادر به ادامه تحصیل نباشد در اینصورت نیمسال مذکور مرخصی محسوب می گردد.

 

  

کارشناسی ارشد ناپیوسته

1 -کل واحدهای درسی دوره کارشناسی ارشد چه تعداد است؟

کل واحدهای دوره کارشناسی ارشد 26 و در برخی از رشته ها 27  واحد تئوری و 6 واحد پایان نامه و در مجموع 32  و یا 33 واحد بدون دروس پیشنیاز و جبرانی می باشد

2 -در خصوص دروس جبرانی مقطع کارشناسی ارشد به اختصار توضیح دهید؟

چنانچه به تشخیص مدیر گروه گذراندن تعدادی از دروس دوره کارشناسی به عنوان دروس کمبود ویا جبرانی ضروری تشخیص داده شود ، داتشجو موظف به گذراندن آن می باشد حداکثر واحد جبرانی 12 واحد است که به ازای هر 12 واحد درسی از دروس جبرانی یک نیمسال تحصیلی به طول مدت تحصیل دانشجو افزوده می شود.

3. -پایان نامه دوره کارشناسی ارشد چند واحد درسی است؟

تعداد واحد پایان نامه برای کلیه رشته ها  6 واحد درسی است

4. -حداقل و حداکثر واحد مجاز هر ترم در مقطع کارشناسی ارشد چه تعداد است؟

دانشجوی کارشناسی ارشد در هر ترم می تواندحداقل 8 و حداکثر 14 واحد درسی اخذ نماید.

5. -در خصوص ارزشیابی تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد توضیح دهید؟

حداقل نمره قبولی هر درس اعم از اصلی و جبرانی 12 می باشد . نمرات دروس جبرانی در احتساب میانگین ترمی و کل محاسبه نمی شود.

میانگین نمرات هر ترم نباید از 14 کمتر باشد .درغیر این صورت دانشجو مشروط بوده و در صورتی که دانشجوی کارشناسی ارشد 2 ترم مشروط گردد اخراج محسوب می شود.

6. -آیا گذراندن درس وصایای امام(ره) اجباری است ؟

همه دانشجویان در تمام رشته ها و مقاطع تحصیلی ملزم به گذراندن درس وصایای امام (ره) هستند مگر آنکه این درس را در یکی از مقاطع قبلی گذرانده باشند.

7. - آیا گذراندن درس روش تحقیق در مقطع کارشناسی ارشد اجباری است ؟

کلیه دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد رشته های مختلف که درس روش تحقیق را در دوره کارشناسی نگذرانده یا این درس را در برنامه کارشناسی ارشد ندارند موظف اند این درس را به ارزش دو واحد به صورت جبرانی قبل از اخذ واحد پایان نامه بگذرانند.

8. -در صورت مشروطی در دوره ارشد و معدل ترمی زیر 14 آیا مانند دوره کارشناسی سقف انتخاب واحد ترم بعد محدود می شود؟

خیر دراین دوره سقف انتخاب واحد ترمی ربطی به معدل ترم قبلی یا مشروطی آن ندارد.

 9-در مورد ماده 24 توضیح دهی؟

در صورتی که تعدادی از دروس دانشجو(کارشناسی ارشد) در یک ترم ارائه نشود نامبرده می تواند حداکثرنصف واحدهای درسی اخذ شده خود را (8 واحد) فقط در یک نیمسال در واحدهای دانشگاهی دیگر و با مجوز کمیسیون موارد خاص آموزشی بگذراند

10. -آیا نیازی به گذراندن درس روش تحقیق به صورت جبرانی در دوره کارشناسی ارشد دارم؟

در صورتی که در دوره کارشناسی نگذرانده اید به اجبار ملزم به گذراندن این درس در دوره کارشناسی ارشد هستید.

11. -مرخصی تحصیلی در دوره کارشناسی ارشد به چه صورت است؟ 

مرخصی تحصیلی برای دانشجویا ن کارشناسی ارشد طبق آیین نامه 1 ترم و در مواردخاص 3 ترم دیگرمی باشد

12. -من در دوره ارشد 2 ترم مشروط شده ام آیا اخراج می شوم ؟

با یک ترم مشروطی ادامه تحصیل بلامانع است. دو ترم مشروطی با میانگین کل کمتر از 14 و بالاتر از 12 ادامه تحصیل نیاز به مجوز کمیسیون موارد خاص آموزشی دارد. سه ترم مشروطی و بیشتراخراج تلقی شده و نیاز به اخذ مجوز کمیسیون موارد خاص آموزشی سازمان مرکزی دارد.

13. - آیا برای ترمیم معدل کارشناسی ارشد ، امکان انتخاب درس دوره بصورت جبرانی به همراه پایان نامه وجود دارد؟

بله ولی نیاز به اخذ مجوز کمیسیون موارد خاص آموزشی دارد.

14. در صورت اخذ درس دوره بصورت جبرانی در کارشناسی ارشد ، نمره همان درس در ترم های گذشته حذف می شود؟:

خیر، نمره هر دو در معدل تأثیر دارد 

15. -سقف سنوات تحصیلی مجاز دردوره کارشناسی ارشد چند ترم است؟

6 ترم ، بیش از 6 ترم نیاز به مجوز اخذ کمیسیون موارد خاص آموزشی دارد 

16. - آیا با معدل کل کمتر از 14در دوره کارشناسی ارشد  امکان دفاع وجود دارد ؟:

خیر باید برخی از دروس دوره را بصورت درس جبرانی جهت ترمیم معدل به همراه پایان نامه گذراند.

17. -در صورتی که رشته کارشناسی با رشته کارشناسی ارشد مرتبط نباشد آیا باید دروس جبرانی گذراند؟

با تشخیص گروه آموزشی است تا حداکثر 12 واحد  

18-.  اگرپایان نامه را ترم قبل اخذ ولی دفاع نکرده باشید آیا برای ترم جدید باید آن را اخذ کنید ؟

باید آن را بصورت تمدید پایان نامه اخذ کنید. فقط نصف شهریه ثابت بدون پرداخت شهریه متغیر امکان پذیر است 

19-من ترم چـهارم هستم فقط پایان نامه را می خواهم اخذ کنم هیچ درس دیگری ندارم آیا باید علاوه بر شهریه متغیر پایان نامه شهریه ثابت را کامل پرداخت کنم؟

خیر شهریه ثابت باید نصف پرداخت شود.

20.  -من ترم چهارم هستم علاوه بر پایان نامه یک درس نیز دارم آیا باید شهریه ثابت را کامل پرداخت کنم؟

بله باید کامل پرداخت کنید 

21.  -آیا ادامه تحصیل در دوره ارشد و در دوره دکتری باید متناسب با رشته تحصیلی من باشد؟

خیر ادامه تحصیل در هر مقطعی ارتباطی به مقطع قبل ندارد

22. - تعداد واحد های مجاز ارشد و دکترا در دوره تابستان چند واحد است؟

حداکثرواحد های انتخابی مجاز برای دوره تابستان برای مقطع کارشناسی ارشد 6 واحد و برای مقطع دکتری4 واحد می باشد 

23.  -نمره قبولی در کارشناسی ارشد چند است ؟

دوازده است 

24.  -معدل کل ترمی من باید چند باشد تا مشروط نشوم؟

حداقـل 14 

 25.  -آیا امکان انتخاب  واحد در دوره تابستان در دوره کارشناسی ارشد وجود دارد؟

پاسخ: از تابستان سال 1394 به بعد تا 6 واحـد امکان پذیر است. 

 

26.  -در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته چه دروسی قابل معادلسازی نمی باشد؟

پاسخ: دروس جبرانی و سمینار و پایان نامه قابل معادلسازی نمی باشد. 

27.  -معادلسازی دروس به چه صورت می باشد؟

در صورتی که دانشجو قبل ازورود به تحصیلات دانشگاه دروسی را دردانشگاه آزاد اسلامی و یا مؤسسه آموزش عالی دیگری که مورد تأییدوزارت فرهنگ و آموزش عالی باشد گذرانده باشد، و در آزمون ورودی شرکت کرده باشد می تواند دروسی را که از نظر سر فصل و محتوی حداقل 80% تشابه به سر فصل داشته باشد و تعداد واحد درسی مشابه ای را داشته باشد را معادلسازی نماید . لازم به ذکر است نمره درس مورد نظر برای مقطع کارشناسی ارشد نباید از 14 کمتر باشد 

28.  -کدام گروه دانشجویان انصرافی از هزینه انصراف معاف می باشند؟   

دانشجویان اخراجی و شاغل به تحصیل در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که از طریق آزمون سراسری دانشگاه آزاد اسلامی در همان واحد یا واحد دیگر پذیرفته شوند با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل از هزینه انصراف معاف می باشند.

 29.  -من در ایام امتحانات در سفر حج می باشم .آیا امکان اخذ امتحان مجدد از من وجود دارد؟

پاسخ: امتحان مجدد فقط در دوره کاردانی و کارشناسی در ایام حج پیش بینی شده است . برای ارشد و دکتری خیر.

30.  -دانشجویان ارشد جهت امورفارغ التحصیلی چه موقع اقدام نمایند؟

دانشجویان بعد از دفاع از پایان نامه و در صورتی که انصراف و یا تحویل مقاله  می دهد نسبت به تحویل مدارک لازم به کارشناس خود مراجعه کنند.

31.   -آیا بخشنامه بلااثر شدن نمرات افتاده در دوره کارشناسی ارشد نیز اجرا می شود؟

بله.

    32.   -در صورتی که بعد از اخذ درس جبران معدل نتوانم معدل خود را به 14 برسانم چه اقدامی صورت خواهد گرفت؟

برای بار دوم با سازمان مرکزی مکاتبه شود.

  33. -آیا دروس آموزش قرآن کریم و آشنایی با کامپیوتر نیاز است که در مقطع ارشد گذرانده شود؟

خیر.

 34.  -معدل کل من در تمام دروس کارشناسی ارشد زیر 14 شده است آیا امکان دارد از پایان نامه دفاع کنم و با ثبت نمره پایان نامه معدل من را بالای 14 ببرد تا فارغ التحصیل شوم؟

خیر باید برخی از دروس دوره را بصورت درس جبرانی جهت ترمیم معدل به همراه پایان نامه بگذرانید.

35.   -در صورتی که بعد از اخذ درس جبران معدل نتوانم معدل خود را به 14 برسانم چه اقدامی صورت خواهد گرفت؟

برای بار دوم با سازمان مرکزی مکاتبه شود

36.  -در صورت اخذ درس دوره بصورت جبران معدل  ، نمره همان درس در ترم های گذشته حذف می شود؟

پاسخ: خیر، نمره هر دو در معدل تأثیر دارد.

   38.  -آیا دانشجوی میهمان در ارشد می تواند پایان نامه را در واحد مقصد انتخاب نماید؟

 در دو صورت می تواند:

 1- طی مجوز کتبی از سازمان مرکزی (برای میهمان عادی)

2- در صورتی که میهمان دائم باشد.

در صورت اول داشتن مجوز نقل و انتقالات ومجوز معاونت آموزشی واحد مبدا ضروری است.

 

 

 

ده نکته مهم بیانیه "گام دوم انقلاب" امام خامنه‌ای خطاب به ملت ایران

 

یک. نارضایتی این حقیر از کارکرد عدالت در کشور به دلیل آنکه این ارزش والا باید گوهر بی‌همتا بر تارک نظام جمهوری اسلامی باشد و هنوز نیست، نباید به این معنی گرفته شود که برای استقرار عدالت کار انجام نگرفته است. واقعیّت آن است که دستاوردهای مبارزه با بی‌عدالتی در این چهار دهه، با هیچ دوره‌ی دیگر گذشته قابل مقایسه نیست.

 

دو. اگر بی‌توجّهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل‌ساله نمی‌بود -که متأسّفانه بود و خسارت‌بار هم بود- بی‌شک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمی‌داشت.

سه. نکته‌ مهمّی که باید آینده‌سازان در نظر داشته باشند، این است که در کشوری زندگی می‌کنند که از نظر ظرفیّت‌های طبیعی و انسانی، کم‌نظیر است و بسیاری از این ظرفیّت‌ها با غفلت دست‌اندرکاران تاکنون بی‌استفاده یا کم‌استفاده مانده است.

چهار. ما هنوز از قلّه‌های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّه‌ها دست یابیم. باید از مرزهای کنونی دانش در مهم‌ترین رشته‌ها عبور کنیم. ما از این مرحله هنوز بسیار عقبیم؛ ما از صفر شروع کرده‌ایم. عقب‌ماندگی شرم‌آور علمی در دوران پهلوی‌ها و قاجارها در هنگامی که مسابقه‌ی علمی دنیا تازه شروع شده بود، ضربه‌ سختی بر ما وارد کرده و ما را از این کاروان شتابان، فرسنگها عقب نگه داشته بود...سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هسته‌ای نیز داده است. به‌پاخیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما بشدّت بیمناک است ناکام سازید.

پنج. مهم‌ترین عیوب، وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن بخشهایی از اقتصاد که در حیطه‌ی وظایف دولت نیست، نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیّت داخلی، استفاده‌ اندک از ظرفیّت نیروی انسانی کشور، بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن، و سرانجام عدم ثبات سیاستهای اجرائی اقتصاد و عدم رعایت اولویّتها و وجود هزینه‌های زائد و حتّی مسرفانه در بخشهایی از دستگاه‌های حکومتی است. نتیجه‌ی اینها مشکلات زندگی مردم از قبیل بی‌کاری جوانها، فقر درآمدی در طبقه‌ ضعیف و امثال آن است.

شش. جوانان عزیز در سراسر کشور بدانند که همه‌ راه‌حل‌ها در داخل کشور است. اینکه کسی گمان کند که «مشکلات اقتصادی صرفاً ناشی از تحریم است و علّت تحریم هم مقاومت ضدّ استکباری و تسلیم نشدن در برابر دشمن است؛ پس راه‌حل، زانو زدن در برابر دشمن و بوسه‌زدن بر پنجه‌ گرگ است» خطایی نابخشودنی است. این تحلیل سراپا غلط، هر چندگاه از زبان و قلم برخی غفلت‌زدگان داخلی صادر می‌شود، امّا منشأ آن، کانونهای فکر و توطئه‌ی خارجی است که با صد زبان به تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران و افکار عمومی داخلی القاء می‌شود.

هفت.  همه باید از شیطان حرص برحذر باشند و از لقمه‌ حرام بگریزند و از خداوند در این‌باره کمک بخواهند و دستگاه‌های نظارتی و دولتی باید با قاطعیّت و حساسیّت، از تشکیل نطفه‌ی فساد پیشگیری و با رشد آن مبارزه کنند.

هشت. غفلت از قشرهای نیازمند حمایت، به هیچ رو مورد قبول نیست. این سخنان در قالب سیاست‌ها و قوانین، بارها تکرار شده است ولی برای اجرای شایسته‌ آن چشم امید به شما جوان‌ها است؛ و اگر زمام اداره‌ بخش‌های گوناگون کشور به جوانان مؤمن و انقلابی و دانا و کاردان -که بحمدالله کم نیستند- سپرده شود، این امید برآورده خواهد شد؛ ان‌شاءالله.

نه. امروز ملّت ایران علاوه‌ بر آمریکای جنایت‌کار، تعدادی از دولتهای اروپایی را نیز خدعه‌گر و غیرقابل اعتماد می‌داند. دولت جمهوری اسلامی باید مرزبندی خود را با آنها با دقّت حفظ کند؛ از ارزشهای انقلابی و ملّی خود، یک گام هم عقب‌نشینی نکند؛ از تهدیدهای پوچ آنان نهراسد؛ و در همه حال، عزّت کشور و ملّت خود را در نظر داشته باشد و حکیمانه و مصلحت‌جویانه و البتّه از موضع انقلابی، مشکلات قابل حل خود را با آنان حل کند. در مورد آمریکا حلّ هیچ مشکلی متصوّر نیست و مذاکره با آن جز زیان مادّی و معنوی محصولی نخواهد داشت.

ده. ایران مقتدر، امروز هم مانند آغاز انقلاب با چالش‌های مستکبران روبه‌رو است امّا با تفاوتی کاملاً معنی‌دار. اگر آن روز چالش با آمریکا بر سر کوتاه کردن دست عمّال بیگانه یا تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی در تهران یا رسوا کردن لانه‌ جاسوسی بود، امروز چالش بر سرِ حضور ایران مقتدر در مرزهای رژیم صهیونیستی و برچیدن بساط نفوذ نامشروع آمریکا از منطقه‌ غرب آسیا و حمایت جمهوری اسلامی از مبارزات مجاهدان فلسطینی در قلب سرزمین‌های اشغالی و دفاع از پرچم برافراشته‌ حزب‌الله و مقاومت در سراسر این منطقه است.

 

امام و استکبار جهانی

 

یکی از مشخصه های بارز اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی تلاش برای وارد کردن واژه ها و مفاهیم قرآنی و اسلامی در ادبیات سیاسی مسئولان و دولتمردان نظام اسلامی بود که واژه استکبار از جمله واژه هایی است که به طور عملی در این ادبیات وارد گردید. حضرت امام خمینی در تعیین استراتژی و خط مشی مبارزه با استکبار سه اصل را مورد اشاره قرار می دهند:

  1.  سلامت و صلح جهان بسته به انقراض مستکبرین است
  2.  تغییر باید از متن جامعه سرچشمه بگیرد
  3.  مقابله با مستکبرین باید ریشه ای و انقلابی باشد، نه سطحی و رفرمی

‏‏اندیشه های انبیای الهی و انسان های بزرگ صرفاً در کتاب ها و متن ها برای تعلیم و آموزش نمی مانند. این افراد برای عملی کردن افکار و ارزش هایشان در عرصه فردی و جمعی دست به کار می شوند.  گستره و حیطه عملی کردن آن اندیشه ها به نقش و جایگاه فرد صاحب اندیشه بستگی دارد. سطح اجتماعی، فرهنگی، خدماتی و سیاسی از این شماراند. همواره اندیشه های الهی و انسانی در سطح عمل با منافع و خواسته های افراد قدرتمند چالش و اصطکاک پیدا می کند. در قرآن کریم دو دسته از قدرت ها در برابر اندیشه های اسلامی و ارزش های انسانی فطری صف آرایی کرده اند؛ صاحبان زر و ثروت مادی که نماد ایشان قارون است. دوم صاحبان زور که نماد آنان فرعون است. وقتی این دو قدرت مالی و سیاسی با همدیگر پیوند داشته و به فکر زیاده خواهی و تکاثر ثروت باشند، به طور طبیعی در برابر هر اندیشه عدالت خواه و مردمدار ایستادگی می کنند. در منطق قرآن کریم وحدت این دو قدرت همان استکبار است که در جهان عینی و واقعی سیاسی نمودهای خاص خود را دارد.‏

‏‏امام خمینی(س) منظومه ای از اندیشه داشت که در آن انسان حق و وظیفه را همزمان با هم داشت. انسان برای امام خمینی(س) یک موجود مسئول و مختار بود که می بایست ساختن سرنوشت را در دست بگیرد. امام با این محور صاحب اندیشه ای جهانی بود که فراتر از مرزهای جغرافیایی و قومی و ایدئولوژیک می رفت. از سوی دیگر امام خمینی(س) در زمانه ای اندیشه های خویش را مطرح و در ادامه برای عملی کردن آنها از طریق سیاسی وارد مبارزه شد که در جهان واقعی و در صحنه سیاسی عملی پدیده ای به نام امپریالیسم و سرمایه داری و استعمار در اوج خود بود. استکبار و امپریالیسم برای کسب ثروت و قدرت به غارت منابع کشورها و سرزمین های دیگر می پرداختند و این سیاست را با نام های مختلف توجیه و تزیین می نمودند. از مهمترین ابزارهای استعمار و چپاول، تأسیس حکومت های دست نشانده و وابسته در این کشورها بود.‏

‏‏امام خمینی(س) که واجد اندیشه ای اصیل اسلامی بود برای رهایی مسلمانان از استعمار و امپریالیسم به بنیان گذاری نظام سیاسی بومی و مستقلی دست زد که آرمان آن استقلال و آزادی ملت ها از حکومت های وابسته به استکبار بود. او می خواست مردم ایران و کشورهای استعمار شده بر اساس خواست و اراده خویش برای سرنوشت و آینده شان تصمیم بگیرند. این مؤلفه محور استقلال طلبی ملت ها بود و مقاومت آنان را در برابر استکبار و استعمار بر می انگیخت. در این دوران امام خمینی(س) برای ملت های مستضعف و آزادی خواه نماد مبارزه برای استقلال طلبی بشمار رفته و اندیشه و آرای ایشان در میان مردم از محبوبیت ‎‏برخوردار شد. این وضع زمینه ساز شکل گیری گفتمانی شد که می توان به آن گفتمان مقاومت امام خمینی(س) در برابر استکبار نامید. این گفتمان مقاومت در واقع دلیل اصلی مخالفت های استکبار با امام خمینی به شمار می رود.‏

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رویایت را آزاد انتخاب کن

پلی به سوی آینده

کتابخانه و مقالات

 

 

آزاد انتخاب کنیم

آزاد بیاندیشیم

اوقات شرعی

ثبت نام بدون آزمون

Copyright © 2016 دانشگاه آزاد اسلامی واحد صحنه. کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.

بازگشت به بالا

Template Design:Dima Group